Přihlášení pro členy

Blog CAIM

Podnikatelský rozvod po moravsku (2019)

Zpracoval Tomáš Rybička

Firma BAST byla založena v roce 1992. Je zaměřena na komplexní CNC zpracování plechu a výrobu plechových dílů, svařování a systémy povrchových úprav. Služby a kapacity nabízela pro zákazníky z odvětví výroby kolejových vozidel, všeobecného strojírenství a elektrotechniky. Zaměstnává cca 200 pracovníků. Firma vykazovala všechny typické znaky společnosti, která postupně rostla z malé „rodinné“ firmy do současných rozměrů střední firmy. Postupně ve svých krocích nabalovala procesy, činnosti a dokumenty, které neuměla zcela efektivně řídit, a to za přímého vedení dvěma majiteli. Velké problémy začaly, když si majitelé přestali rozumět, přestali plánovat společnou budoucnost a řídili každý svou část firmy, čímž ji v podstatě roztrhli.

Po dvou velmi obchodně špatných letech 2017 a 2018 majitelé oslovili tým interim manažerů z CAIM - Tomáše Rybičku a Petra Karkovského, aby za pomoci dvou dalších kolegů připravili plynulý odchod jednoho z majitelů, zlepšili správu a procesní řízení organizace a dostali firmu z dvouleté ztráty. V lednu 2019 tým zpracoval velmi kritickou analýzu a sestavil akční plán nápravy, který ve spolupráci s managementem firmy během roku 2019 realizoval formou interim i stínového managementu.

Hlavními pilíři úspěchu celého projektu byl urychlený odchod jednoho z majitelů z exekutivní role, pomoc druhému získat úvěr na odkup obchodního podílu, což i pomohlo obnovit jejich narušené osobní vztahy. Došlo k výměně nekompetentních vedoucích včetně dosazení výkonného ředitele a oddělení výkonné a majitelské role. Dále byla definována atraktivní vize. Hlavní myšlenkou bylo „nestřílet“ po všem, co se hýbá, ale dělat pouze ty zakázky, které umí firma nejlépe a soustředit se primárně na trh kolejových vozidel, maržově zajímavější a méně náchylný na výkyvy. Nejdůležitějším ukazatelem se proto musela stát kvalita a včasnost dodávek.

Bylo nastoleno klasické finanční řízení v roli finančního business partnera, zavedeno systematické řízení rizik, které dosavadní manažer kvality „nepřežil“. V personálním řízení byla zavedena pravidelná komunikace se zaměstnanci, kteří do té doby vůbec netušili, jaké výkony firma dělá a že je již 2 roky ve ztrátě. Důraz byl kladen na odpovědnost všech zaměstnanců. Musel proběhnout kompletní reengineering plánování výroby včetně výměny hlavního plánovače a IT aplikace pro plánování. V neposlední řadě proběhla změna MTZ v plnohodnotný nákup, zodpovědný za kvalitu a včasnost dodávek a hodnotu skladu.

Výsledkem roční intenzivní mise byl téměř bezbolestný rozvod majitelů, nastolení řádu a pravidel, zlepšení obratu z 250 MCZK na 268 MCZK a překlopení z provozních ztrát let 2017 a 2018 ve výši -17 MCZK a -11 MCZK Kč na cca +10 MCZK provozního zisku. Tomáš Rybička na závěr hodnocení projektu dodává: „Každý rozvod musí být dobře připraven a trvat co nejkratší dobu, aby se nově osamostatnělí partneři mohli co nejdříve opět naplno věnovat smysluplné práci“.

Další novinky CAIM

Co je nového?

Chci dostávat e-mailová upozornění na aktuality a události