Zpracoval Jiří Šmíd
ALFITRA a.s. byla dopravní firma působící na stavbě dálnice D47. Provozovala asi 20 vozidel, kterými se přepravovala zemina, beton k finišerům, dělníci nebo voda pro všechny pracovní čety na úseku.
Firmě výrazně spadly tržby. Neměla hotovost. Hrozilo ukončení činnosti. Stavební firmy, které si objednávaly dopravu, přestávaly komunikovat, vytýkaly nespolehlivost, stěžovaly si na chování řidičů a poptávaly auta jiných firem.
Interim manažer Jiří Šmíd nastoupil na pozici vedoucího střediska. Zjistil, že fungování je nastaveno tak, aby to vyhovovalo zejména řidičům. Vozidla parkovala až 15 km od stavby. Řidiči si klidně i více než jednou za směnu odjeli na základnu natankovat, pro limonádu, na kávu atd. Pokud nahlásili defekt, mohli odjet do 20 km vzdáleného pneuservisu.
Bylo třeba přesvědčit partnery ve stavebních firmách, že ALFITRA se mění. To znamenalo, že auta ráno přesně v 7:00 stojí pod bagrem, oběd netrvá dvě hodiny a řidič bez komentáře splní pokyny mistra stavby. Auta začala parkovat na hlídaném parkovišti přímo na stavbě, byl zajištěn rozvoz nafty až k autům a ALFITRA začala dodávat naftu i jiným firmám působícím na stavbě. Při tankování vozidel za přítomnosti vedoucího střediska klesla spotřeba nafty u některých aut i o 15 %. Po zavedení pravidla, že řidič musí vyměnit rezervu ručně na stavbě, spadl počet defektů ze tří týdně na dva za kvartál plného provozu všech aut.
Jakmile si vedoucí staveb ověřili, že se ALFITRA mění k lepšímu, začali s interim manažerem komunikovat i o jiných problémech. Číslo vedoucího střediska ALFITRA se tak stalo telefonem „první pomoci“. A zákazníci si toho vážili.
S řidiči ALFITRA to nebylo jednoduché. Dva museli odejít. Odpor ze strany zbývajících řidičů se výrazně zmenšil, když zjistili, že interim manažer je schopný sednout do náklaďáku, vyjet na trasu a ověřit si skutečný stav věci.
Výrazné zlepšení hospodářských výsledků se projevilo už ve druhém měsíci působení interim manažera. Na stavbě dálnice působila ALFITRA nejen do konce hlavních stavebních prací, ale jako nejspolehlivější dopravce získala zakázku na zajištění podpory při následných dokončovacích pracích.