Přeji hezký den a i touto formou chci poděkovat všem, kteří se zapojili do mini-průzkumu.
Níže naleznete výstupy. Komentáře jsou vítány.
S pozdravem,
Jan Lazar
Miniprůzkum CAIM – IM provideři
Termín konání: 17-28.2.2025
Forma: online
Cílová skupina: 70 emailových adres (členové CAIM)
Návratnost: Zapojilo se (a správně odeslalo dotazník) 42 z 70 oslovených, což je 60% (26 kolegů se podepsalo, 15 využilo možnost anonymní odpovědi).
Zajímavost: 10 (anonymních) respondentů uvedlo, že není členem CAIM – pro potřeby práce s výstupy považuji za překlep.
OTÁZKY/ODPOVĚDI
Využil jste v posledních 3 letech interim providera?
Ano = 52% (22*)
Interpretace: IM provideři přináší zajímavý objem příležitostí a jsou vcelku významným zprostředkovatelem zakázek.
Jaký rozsah služeb Vám poskytl? (bez ohledu na to, zda v posledních třech letech nebo dříve)
Zajištění zakázky |
25 |
Včasná platba za Vámi dodané služby bez ohledu na dobu splatnosti faktury koncového klienta |
13 |
Eskalační autorita (prostředník, který v případě potřeby vstupuje mezi Vás a klienta) |
9 |
Jiné (jaké) – kráceno: konzultace ohledně mého zaměření, informací podávaných při promování expertízy a stylu prezentace; Možnost zkonzultovat návrhy řešení problémů u klienta, pomoc s personální situací u klienta, dodání interim manažera, kontakt na experta z jiné oblasti, VDA 6.3 prodloužení, další projekt |
|
Interpretace: platba bez ohledu na to, zda koncový klient už zaplatil zdá se není zcela běžným standardem. Další službou, kterou IM provider může poskytovat je dodání kontaktu/odborné expertízy na vybranou problematiku (konzultace, propojení).
Na rozsah služeb poskytovaných jednotlivými IM providery se zaměříme v návazném dotazníku směřovaném již pouze na ty, kteří se ke svým zkušenostem přihlásili.
Jakou dobu splatnosti faktury ze strany IM providera považujete za férovou (pozn.: odpovědi seskupeny)
Do 10 dní |
3* |
|
|
Do 14 dní |
11* |
|
|
Do 21 dní |
2* |
|
|
Do 30 dní |
12* |
|
|
28* |
|
|
Interpretace: maximálním možným termínem zdá se býti 1 měsíc, splatnost 14 dní není neobvyklá.
Jaký je poměr zakázek za poslední 3 roky získané prostřednictvím IM providera?
0% |
20* |
|
|
15-34% |
7* |
|
|
35-70% |
9* |
|
|
>70% |
5* |
|
|
41* |
|
Interpretace: zhruba polovina z nás nevyužívá služeb klasických IM providerů – zajišťují si zakázky jinými kanály. Druhé polovině zajišťují IM provideři významný podíl zakázek.
Fér komentář: „za poslední tři roky jsem měl přes dvacet zakázek, ale z toho nula od providerů. Jinak by odpověď vypadala, pokud by otázka směřovala k dalším typům prostředníků.“
S jakými IM providery máme zkušenost?
V průběhu uplynulých 3 let jsme nasbírali zkušenosti s: Ajka Solutions (4*), GiVE Consulting (3*), TP Consulting (3*), Accord/AGIM (2*), Automotive Interims (2*), GQ Interim (2*) a dále abecedně (vždy 1*): 42 Consultants s.r.o., Agamus, Belcan, Big hr, Brunel, EIM – Německo, Finatal, G&P Quality Management, GreenPlus, HR Solutions, Interim HR, s.r.o., Korn Consult, Monte Arcadia, Neuran, Non Stop Consulting, RGP, Schambeck Ultra, Větrovský, Ing. a se všemi v Německu, Rakousku a Švýcarsku.
Kromě výše uvedených máme z posledních 3 let zkušenosti také s následujícími providery (ti ale byli jmenováni anonymně): GIVE (2*), a dále abecedně (1*): AGIM, Ajka-Solution, Brunel, BM4U, Effectivity, Interim HR, Staufen, TP Consulting.
Z těch, kteří nevyužili v posledních 3 letech služeb IM providera, 5 kolegů uvedlo, že má předchozí zkušenosti s následujícími providery (není možné říct, zda že je využili, nebo jen mají zkušenost): TP Consulting (2*), J.I.P. (2*), BL4U, EIM, Interim Verwaltung, JPF. 2* byla jmenována též AJKA Solution (zde byla odpověď anonymní).
Komentář: jako zajímaví z pohledu objemu (potenciálních) zakázek se pro naše členy jeví naši (bývalí) členové. Ostatní provideři hrají buď okrajovou roli, nebo využívají jiné interim manažery. Zda se jedná o reálné zakázky prozatím nedovedeme říct.
Shrnutí na závěr
Z průzkumu vyplývá, že hlavním zdrojem zakázek je pro členy CAIM vlastní síť kontaktů. Role Headhunterů a personálních agentur se jeví být zcela marginální a role IM providerů spíše okrajová. Důvodem může a zároveň nemusí být to, že: 1) objem zakázek u jednotlivých IM providerů je celkově nízký; 2) IM provideři pracují s vlastními pooly interim manažerů (nečleny CAIM); 3) významnou část členů CAIM tvoří interim manažeři s poměrně dlouhou praxí, kteří získávají své zakázky buď napřímo, nebo prostřednictvím jiných kanálů (kolegů, atp.).
Děkuji všem za spolupráci a obzvlášť pak za před-průzkumové komentáře kolegům (opět abeceda): Jana Dronská, Martin Haluzík a Petr Ševčík.
Jan Lazar
+420-777 26 27 25, jan.lazar@interimhr.cz
Jablonec nad Nisou, 10/3/2025