Štítky: Příběhy IM
29.1.
Situace a příběhy firem, se kterými se naši interim manažeři setkávají, bývají různé. Často však mají stejný základ. Pokud Vám někdo tvrdí, že k úspěchu stačí intuice, tak mu nevěřte. Naše zkušenosti potvrzují, že jen pocitem se nedá efektivně a dlouhodobě řídit podnik! Přinášíme další skutečný příběh firmy na toto téma, včetně ponaučení a doporučení interim manažera Václava Korcana. Tentokrát sice odborníka povolali včas, ale dělat změny se majiteli a jeho spolupracovníkům nakonec nechtělo...
Skutečný příběh firmy aneb těžko dělat změny, když nic ještě nebolí
(strojírenská firma)
Vlastníci zavedené střední strojírenské firmy, prodávající stroje a technologické celky po celém světě, se rozhodli předat firmu vybranému nástupci. Postup měli mezi sebou už projednán a odsouhlasen. Nabyvatel však žádal nezávislou analýzu současného stavu společnosti a sestavení komplexního návrhu dalšího postupu a zpracování tzv. akčního plánu, který by vedl ke zlepšení a zvýšení výkonnosti firmy a modernizaci. Poptaný interim manažer zjistil, že společnost nemá jasnou strategii ani v základních oblastech, jako je obchodní, technická, výrobní, personální a finanční. Prodej vycházel jen z dlouhodobých tradičních vazeb, popř. náhodných zakázek. Výroba byla tradičně řízena na základě okamžitého rozhodování bez plánování, stejně tak nákup, logistika a kooperace. Ekonomika a finance vycházely jen výstupů z účetnictví bez controllingu, bez plánování, bez systému řízení rizik. Ve firmě nebyla vydefinována hierarchie vedení včetně zodpovědností, neexistoval systém porad a předávání informací atd. Interim tedy navrhl změny pro všechny zmíněné oblasti od definování strategie až po vytvoření nové organizační struktury.
Majitel a management však zjištění odmítli bez další diskuse či ověření. Podle nich společnost žádné změny nepotřebovala. Vlna odporu původního vlastníka, jeho rodiny a managementu vůči navrhovaným změnám vedla až ke zrušení převodu firmy na nového vlastníka.
A dnes? Firma má stále původního vlastníka a v podstatě jejího fungování se nic zásadního nezměnilo, ale některá z doporučení interim manažera se začínají přece jen pozvolna realizovat. Potenciální nový vlastník zůstal nějakou dobu v managementu, byl připraven podnik převzít, ale po pár měsících rezignoval a odešel.
Kde se stala chyba? Přání bylo daleko od reality. Prvotní cíl – podpora nástupnictví - byl změněn na změnu vlastníka a společně i změnu řízení a procesů ve firmě. Střední management nebyl na jakoukoliv změnu připraven, ani zainteresován na její přípravě a podpoře, a vlastník to mj. i kvůli tomu následně „vzdal“.
Doporučení a ponaučení na tomto příběhů je hned několik. Oslovení odborníka sice bylo včasné, ale ještě „nikoho nic dost nebolelo“ a chyběla tedy dostatečná aktivita majitele a spolupracovníků. Potvrdilo se, že změna vlastnictví bez dostatečného vnitřního přesvědčení původního majitele (pokud nemá ekonomický nůž na krku nebo jinou silnou motivaci k exitu) je velmi obtížně zvládnutelný proces. Podobně také nastavit řádné standardní řídící procedury včetně leadershipu napříč celou firmou lze jen za dostatečné a skutečné podpory vlastníků. Nový vlastník měl v plánu zásadnější změnu procesní a firemní kultury podniku, ale to bylo velké sousto na nepřipravenou firmu. Dva velké kroky bez dostatečné „dělostřelecké“ přípravy totiž nejsou zpravidla možné.
Zpracováno z podkladů Václava Korcana, interim manažera, člena České asociace interim managementu
Jen pocitem se nedá efektivně a dlouhodobě řídit podnik!
-
-
Nutné cookies pomáhají, aby byla webová stránka použitelná tak, že umožní základní funkce, přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky či k zapamatování nutného uživatelského nastavení - nelze je vypnout. Název Poskytovatel Účel Typ/expirace PHPSESSID Caim.cz Hlavní cookie pro přístup k session datům uloženým na serveru. Viz níže Cookie (14 dní) order Informace k aktuální objednávce Session basketItems Informace k položkám v objednávce Session currency Aktuálně zvolená měna Session look Aktuálně zvolené nastavení vzhledu a chování Session clicked Uložení informací o tom, na co bylo kliknuto Session savedCategorySettings Nastavení kategorií Session seenPopUps Informace o tom, které pop-up okno již bylo zavřeno Session productUids Slouží k uchování nastavení parametrů u nabízených položek na webu Session productOptions Slouží k uchování nastavení parametrů u nabízených položek na webu Session customImages Slouží k uchování nastavení parametrů u nabízených položek na webu Session customTexts Slouží k uchování nastavení parametrů u nabízených položek na webu Session clickedCookie Caim.cz Uložení informací o tom, na co bylo kliknuto Cookie (1 Rok) inactiveScripts Caim.cz Uložení informací o tom, který skript byl vypnut Cookie (1 Rok) -
Ostatní cookies jsou cookies, které spadají do kategorie statistické a marketingové analýzy webu nebo jiné cookies třetích stran - lze je vypnout (kliknutím na daný název). Název Poskytovatel Účel Typ/expirace GTM head - - - GTM body - - -
-
-
Jako cookie se v protokolu HTTP označuje malé množství dat, které se uloží na počítači uživatele. Při každé další návštěvě téhož serveru pak prohlížeč tato data posílá zpět serveru. Cookies běžně slouží k rozlišování jednotlivých uživatelů, ukládají se do nich uživatelské předvolby apod. Zákon uvádí, že můžeme ukládat cookies na vašem zařízení, pokud jsou nezbytně nutné pro provoz této stránky. Pro všechny ostatní typy cookies potřebujeme vaše povolení.